Friday, December 31, 2010

goodbye

selamat tinggal 2010
selamat tinggal kenangan
selamat tinggal penderitaan
selamat tinggal kasih sayang
selamat tinggal kekasih gelap
selamat tinggal segala-galanya...

Thursday, December 30, 2010

Jenis² Penyakit Jiwa

a) Neurosis (Kegelisahan)
Rasa mudah naik darah, tidak boleh menumpukan perhatian, tidak dapat tidur, merasa takut @ fobia, resah, gentar, sejuk tangan dan gejala² badan yang lain.

b) Depresion (Kepiluan)
Kadangkala berasa sedih, tidak berminat dengan aktiviti biasa, lemah dan sukar tidur. Sering menangis tanpa sebab dan mungkin menympan rasa hendak membunuh diri apabila mengalami kegagalan atau kehilangan sesuatu @ seseorang yang disayangi.

c) Psikosis
Merupakan penyakit jiwa yang paling teruk. Dalam kes ini, peaskit akan hilang perhubungan dengan alam nyata dan hidup di alamnya yang tersentidi serta berkelakuan ganjil. Misalnya, mempunyai kepercayaan yang tidak berasas, mendengar suara² yang tidak wujud, bersikap mundur dan tutur kata yang tidak menentu. Biasanya pesakit tidak sedar yang dia mengalami sakit dan tidak mungkin mencari bantuan secara persendirian.

..... renung²kan & selamat beramal.

Wednesday, December 29, 2010

HAPPE BIRTHDAY MYSELF

selamat hari lahir buat diri aku
Alhamdulillah, menjangkau 29tahun aku bernafas di bumi ALLAH.
thanks kepada semua yang wish my birthday through
facebook, twitter, sms, myspace, tagged, friendster & lelain... aku hargai ucapan anda semua.
harapan aku agar cita-cita aku akan tercapai, dalam keterkilanan menanti sms seseorang aku masih dapat banyak sms wish birthday. maybe dia betul2 lupa or memang tak ingat. takper lah. aku doakan dia sihat sentiasa. amin...

Tuesday, December 28, 2010

sepotong doa

Doa Menghadapi Orang Yang Zalim

Maksudnya;
"Ya ALLAH! TUHAN Penguasa tujuh langit, TUHAN Penguasa 'Arasy yang agung. ENGKAU jadilah pelindung bagiku dari si fulan dan para pengikutnya terdiri dai makhluk-MU. Janganlah ada seorang pun daripada mereka yang menyakitiku atau melampuai batas terhadapku. Sungguh kuat perlindungan-MU dan amat agung pujian-MU. Tiada TUHAN yang berhak disembah selain ENGKAU." - Hadis riwayat Al-Bukhari.

Doa Ketika Terlalu Sedih

Maksudnya;
"Tiada TUHAN yang berhak disembah selain ALLAH, yang Maha Agung dan Maha Pengampun. Tiada TUHAN yang berhak disembah selain ALLAH, TUHAN menguasai Arasy, yang Maha Agung. tiada TUHAN yang berhak disembah selain ALLAH, TUHAN yang menguasai langit dan bumi. TUHAN yang menguasai Arasy lagi Maha Mulia." - Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim

renung-renungkan...

Monday, December 27, 2010

time is coming

masa itu akan tiba...
nantikan masa itu
akan hadirkah masa-masa gembira itu kembali?
masih adakah sisa-sisa kegembiraan?
waiting...
waiting..
waiting.
and still waiting while the time still running.

Saturday, December 25, 2010

SAKIT KEPALA !!!

kenapa lah kerap sangat aku dapat sakit kepala nie, padalah takder mender pun yang aku pikir. nothing much to think.
apa yang aku tensionkan sangat nie?
maybe i need some space to release my mind.
YA ALLAH YA TUHANKU,
DARI MU AKU LAHIR,
DAN KEPADAMU JUGA AKU PERGI...
ANDAI KATA AKU PERGI,
HANYA SATU PINTAKU
KU MEMOHON AGAR DIPERTEMUKAN DENGAN INSAN² YANG SANGAT AKU RINDUI
AKU RINDUKAN DIA TERAMAT SANGAT
KENAPA DIA LANGSUNG TIDAK PERNAH MEMAHAMI APA YANG KU RASA?
TERLALU BESARKAH DOSAKU?
TERLALU NAIFKAH DIRIKU?
HANYA SATU PINTAKU....
AGAR DIRIMU SIHAT SELALU

Baik-Baik sayang


bila aku dok dengar² lagu nie rasa lain je.... :(

selamat menyambut krismas

sambutan krismas yang sederhana tetapi meriah...
selamat menyambut krismas kepada yang merayakannya
selamat menyambut tahun baru 2011 kepada semua

tahun baru bakal menjema tetapi, azam anda adakah yang telah terlaksana?

Sunday, December 19, 2010

tinggalkanku

aku tak tau kenapa
aku rasa mcm ada something yang kurang
aku tak tau mengapa
aku rasa mcm aku memerlukan seseorang untuk meluahkan
tetapi
dengan siapa?
kepada siapa?
mampukah aku luahkan?
masihkah ada kekuatan untuk diri aku?
masih boleh bertahankah diri aku?
aku sendiri masih tak tau
apa yang aku cari,
aku yang aku perlukan,
apa yang aku mimpikan...
mungkinkah akan menjadi kenyataan
mungkinkah akan menjadi problema?
ku masih menanti...
menanti...
dan terus menanti...
sumpah, sehingga saat ini
tidak sedikitpun ku lupakanmu
melainkan dirimu yang terus melupakan diriku
ku terima dengan hati yang berat
walaupun separuh hatiku mengatakan ianya TIDAK
tetapi, ianya telah menjadi kenyataan...

kenyataan! berdirilah di dunia yang NYATA

Thursday, December 16, 2010

Kekecohan Parlimen Satu Peristiwa Hitam: Khairy

Khamis Disember 16, 2010
Kekecohan Parlimen Satu Peristiwa Hitam: Khairy

KUALA LUMPUR: Kekecohan yang dicetuskan oleh anggota pembangkang di Dewan Rakyat pada Khamis semasa pembentangan usul penggantungan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan satu peristiwa hitam dalam sejarah Parlimen Malaysia dan satu penghinaan terhadap institusi perundangan tertinggi negara, kata Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin.

Beliau berkata kejadian itu seperti telah dirancang oleh pembangkang untuk mengelirukan dewan serta meraih simpati rakyat seolah-olah mereka tidak diberi ruang untuk memberi penjelasan.

"Anwar sudah diberi satu proses yang adil bagi mempertahankan dirinya, kami di pihak Barisan Nasional sudah bersedia untuk membahas usul penggantungannya dan tiga Anggota Parlimen lain.

"Saya orang pertama yang dipanggil Speaker untuk membahas usul berkenaan, namun pembangkang menimbulkan kekecohan sehingga kita tidak boleh bercakap, usul penggantungan kedua kita tetap bahas walaupun pembangkang tiada," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen.

Dewan Rakyat hari ini meluluskan usul menggantung Anwar daripada persidangan selama enam bulan kerana mengelirukan dewan berhubung isu berkaitan firma perunding antarabangsa Apco Worldwide Bhd.

Turut digantung selama enam bulan ialah R. Sivarasa (PKR-Subang), Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) dan Mohamed Azmin Ali (PKR-Gombak) kerana menghina dewan.

Kekecohan berlaku apabila wakil rakyat pembangkang membantah pembentangan usul yang dikemukakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berhubung penggantungan Anwar.

Khairy yang juga Anggota Parlimen Rembau berkata pembangkang akan menggunakan isu berkenaan sebagai senjata kempen untuk memenangi hati rakyat bagi pilihan raya umum akan datang.

Ketua Penerangan MIC, P.Kamalanathan membidas wakil-wakil pembangkang yang membawa masuk kad manila yang tertera dengan pelbagai kata-kata kesat semasa perbahasan usul.

"Demonstrasi jalanan dibawa masuk dan jika kita lihat kekecohan yang berlaku itu sememangnya strategi pembangkang untuk melengahkan perbahasan usul penggantungan berkenaan.

"Kalau mereka kata tidak diberi peluang dan usul mereka sentiasa ditolak, cuba kita tengok berapa banyak usul potong gaji menteri dibawa pembangkang diterima dan dibahas," katanya.

Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota Belud) pula berkata Anwar sengaja mereka-reka cerita dengan mendakwa beliau tidak diberi peluang untuk memberi penjelasan pada ruang yang secukupnya telah diberikan.

Malah, katanya, Anwar dibenarkan membawa peguamnya ketika mesyuarat Jawatankuasa Hak Dan Kebebasan diadakan.

"Anggota Parlimen Subang dan Bukit Gelugor hadir untuk mesyuarat, bila mesyuarat hendak diadakan Speaker diasak sehingga tidak dapat adakan mesyuarat...mereka (pembangkang) menggunakan kuasa minoriti untuk memporakperandakan dewan," katanya.

Liong Teck Meng (BN-Simpang Renggam) berkata kekecohan itu membuktikan pembangkang sanggup melanggar peraturan mesyuarat demi kepentingan politik mereka. - BERNAMA

Wednesday, December 15, 2010

:: kenapa ::

kenapa erk?
kenapa erk kerap sangat aku sakit pala sekarang nie?
panas sakit pala, ujan sakit pala....
adoila....
ubat apa erk nk bagi ilang sakit kapala nie? tension terlampau-lampau lah pulak.
tulunnnn

Monday, November 29, 2010

Sempena Hari AIDS Sedunia 2010. 01.12.2010


Ubah salah anggap HIV, AIDS

KISAH kanak-kanak perempuan berusia sembilan tahun yang menghidap AIDS dan mendakwa dia anak pemain gitar kumpulan rock May, minggu lalu, menarik perhatian ramai. Tiada siapa tahu mengapa dia berbuat demikian tetapi secara peribadi penulis mengagak dakwaan itu lahir daripada perasaan rindunya terhadap keluarga, terutama bapanya yang sudah meninggal dunia akibat AIDS.

Ketika membaca kisah kanak-kanak berkenaan, penulis teringat sebuah drama Korea berjudul Thank You yang menceritakan bagaimana seorang kanak-kanak perempuan menjalani hidupnya sebagai penghidap HIV dan ketabahannya berhadapan dengan pelbagai cabaran ekoran stigma masyarakat terhadap penyakit berkenaan.


Di negara kita, walaupun sudah banyak pendedahan mengenai HIV/AIDS sejak 1986, masih ramai yang mempunyai tanggapan salah dan pandangan serong terhadap individu dijangkiti virus HIV. Ramai menyangka HIV dan AIDS adalah masalah orang lain - penagih dadah, pelacur, golongan homoseksual atau individu yang kerap bertukar pasangan dan tidak akan berlaku pada kita.

Tanggapan ini perlu diubah kerana kini semakin ramai, terutama golongan remaja yang mengadakan hubungan seks di luar ikatan perkahwinan, dan tidak mustahil salah seorang daripada mereka menjadi pasangan hidup anda, anak atau ahli keluarga anda kelak. Inilah antara sebab bakal pengantin diwajibkan menjalani ujian HIV bagi mengelakkan jangkitan terus berleluasa.

HIV dan AIDS bukan masalah orang dewasa saja kerana pada 2006, dianggarkan 2.3 juta remaja berusia bawah 15 tahun di seluruh dunia dijangkiti HIV. Di negara kita, 36.4 peratus kes (27,837 kes) menimpa golongan muda berumur 13 hingga 29 tahun dan 0.9 peratus kes pula membabitkan kanak- kanak bawah umur 13 tahun (statistik 2006).


Statistik Kementerian Kesihatan mencatatkan, sehingga Jun 2007, 78,784 kes jangkitan HIV dilaporkan sejak 1986 dan kes paling banyak dilaporkan di Johor (14,600) diikuti Selangor (11,859); Kelantan (9,891); Pahang (9,036); Terengganu (8,269); Kuala Lumpur (6,604); Negeri Sembilan (6,455); Perak (5,789); Kedah (5,784); Pulau Pinang (3,514); Melaka (2,690); Perlis (1,175); Sarawak (1,066) dan Sabah (971).

Daripada jumlah itu, 10,909 penghidap meninggal dunia akibat AIDS. Dalam tempoh enam bulan pertama 2007, 2,395 kes baru dilaporkan. Apa yang membimbangkan ialah semakin ramai wanita dijangkiti HIV (satu dalam tujuh kes baru pada 2006) berbanding satu dalam 86 kes pada 1990.

Lebih menyedihkan, lebih ramai suri rumah dikesan positif HIV (empat hingga lima kali lebih tinggi) berbanding pelacur.

Virus HIV merosakkan sistem pertahanan badan. Apabila daya ketahanan badan menjadi sangat lemah, badan individu HIV hilang keupayaan melawan semua penyakit sehinggakan penyakit yang ‘biasa’ seperti selesema boleh mengancam nyawa mereka dan ketika inilah mereka dikategorikan sebagai pesakit AIDS (Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit).

Ramai tersilap kerana menganggap HIV sebagai penyakit. HIV bukan penyakit tetapi virus.

AIDS pula adalah masalah kesihatan yang dialami individu HIV apabila daya ketahanan badan mereka berada pada tahap yang sangat rendah.

Sehingga kini belum ada ubat yang boleh menghapuskan virus HIV dan oleh kerana AIDS disebabkan jangkitan virus itu, maka masih tiada ubat untuk menyembuhkan penyakit ini. Namun kini ada ubat yang mampu mengawal jumlah virus dalam badan individu HIV.

Berapakah lama masa yang diambil virus HIV untuk menyebabkan seseorang mendapat AIDS? Tempohnya berbeza antara individu dan bergantung kepada banyak faktor. Kebanyakan orang tidak sedar mereka dijangkiti HIV kerana ia tidak menunjukkan gejala sehinggalah jangkitan sampai ke peringkat teruk (apabila daya ketahanan badan menjadi sangat lemah) dan virus ini boleh mengambil masa sehingga 10 tahun untuk menunjukkan ‘taringnya’.

Meskipun di negara kita sudah ada kemudahan untuk ujian HIV, tidak ramai golongan yang berisiko menjalani ujian ini kerana pelbagai alasan. Malu, yakin diri terlepas jangkitan, bimbangkan pandangan negatif masyarakat dan takut untuk menghadapi kenyataan sekiranya disahkan positif adalah antara sebab mereka tidak mahu menjalani ujian.

Malah di kalangan yang tahu dijangkiti HIV, masih ada yang enggan mendapatkan rawatan atau memaklumkan perkara itu kepada bekas pasangan seks mereka. Memang bukan mudah untuk menerima hakikat dijangkiti HIV, malah kalau boleh, perkara ini mahu dirahsiakan hingga ke mati kerana ramai masih memandang serong terhadap golongan ini, malah ada yang berfikiran ‘itulah balasan terhadap tingkah-laku mereka’.

Jika anda juga berfikiran begini, pertimbangkan semula. Siapakah kita untuk menghukum mereka? Bukan semua orang yang dijangkiti HIV berkelakuan ‘buruk’ kerana ramai pesakit, terutama wanita (suri rumah) mendapat jangkitan daripada pasangan yang tidak setia dan kemudian mewariskan virus HIV kepada anak menerusi kehamilan.

Jangkitan HIV dan AIDS kini bukan lagi penyakit pembunuh, sebaliknya kini ia dikategorikan sebagai penyakit kronik sebagaimana kencing manis, tekanan darah tinggi, sakit jantung atau selesema; seperti dihidapi ratusan ribu orang di negara kita. Jadi, tiada sebab untuk kita terus memandang negatif pesakit AIDS. Tanggapan sebegitu membunuh pesakit akibat malu mendapatkan rawatan.

Namun, apa yang lebih penting ialah melawan selesema pada diri sendiri, terutama selepas disahkan dijangkiti virus HIV.

Isu ini paling sukar kerana masih ramai beranggapan HIV/AIDS bererti mati. Tidak sedikit pesakit cuba membunuh diri kerana tidak dapat menerima hakikat yang membuatkan mereka berasa kecewa, tertekan dan hilang keinginan untuk hidup.

Malah ada yang beranggapan, jika sudah disahkan mereka akan mati dalam tempoh tertentu, mengapa harus tunggu lama? Bukankah lebih baik perkara itu (menamatkan riwayat) dilakukan secepat mungkin supaya mereka tidak terus dibelenggu masalah.

Stigma (sama ada daripada masyarakat atau diri sendiri) dan diskriminasi menghalang pesakit tampil mendapatkan rawatan serta sokongan. Tanpa rawatan, pesakit akan terasing, takut, tidak berpengetahuan dan tidak mendapat galakan untuk menguruskan penyakit dengan baik.

Di negara kita, rawatan AIDS peringkat pertama diberikan secara percuma di semua hospital kerajaan. Ia terbukti berkesan untuk membantu pesakit melawan penyakit, memanjangkan jangka hayat dan meningkatkan kualiti hidup pesakit.

hari AIDS / HIV Sedunia 01.12.2010

Fakta penting HIV, AIDS

1. AIDS disebabkan HIV

HIV ialah virus human imunodeficiency; yang merosakkan sistem pertahanan badan. Orang yang menghidap penyakit Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS) menjadi lemah kerana badan mereka hilang keupayaan melawan semua penyakit. Mereka akhirnya mati dan sehingga kini belum ada ubat yang boleh menyembuhkan jangkitan HIV.

2. Kemunculan pertama AIDS boleh mengambil masa 10 tahun selepas jangkitan
Virus HIV mengambil masa bertahun-tahun lamanya untuk membiak dan membentuk koloni dalam badan manusia. Inilah sebabnya seseorang yang dijangkiti virus HIV kelihatan dan berasa sihat selama bertahun-tahun dan dalam tempoh inilah dia boleh memindahkan virus berkenaan kepada orang lain tanpa disedari. Ubat yang ada membolehkan individu dijangkiti HIV hidup sihat lebih lama tetapi dia tetap boleh memindahkan virus itu kepada orang lain.

3. HIV dipindahkan melalui cecair badan
Pemindahan virus HIV boleh berlaku pada semua peringkat, sama ada pesakit sudah mengalami gejala AIDS atau kelihatan sihat. Pada individu yang dijangkiti virus HIV, virus ini boleh ditemui pada darah, air mani (termasuklah cecair yang keluar sebelum ejakulasi), lelehan vagina, dari ibu HIV kepada anak dalam kandungan, kelahiran dan susu badan.

4. Jangkitan virus HIV paling kerap berlaku melalui hubungan seks
Percampuran cecair badan berlaku ketika hubungan seks dan ketika itulah virus HIV boleh berpindah masuk ke dalam badan pasangan; terutama jika tisu vagina atau dubur luka; atau menghidap penyakit kelamin. Remaja perempuan lebih terdedah dan berisiko dijangkiti HIV kerana lapisan membran pada vagina mereka lebih nipis berbanding wanita dewasa dan mudah terkena jangkitan.

5. Individu yang menghidap penyakit kelamin lebih berisiko dijangkiti HIV
Menghidap penyakit kelamin akan meningkatkan risiko seseorang dijangkiti HIV dan kemudian, memindahkan jangkitan kepada orang lain jika mereka kerap bertukar pasangan. Individu yang menghidap penyakit kelamin perlu mendapatkan rawatan secepat mungkin dan dalam tempoh ini mengelak daripada melakukan hubungan seks atau mengamalkan seks selamat (memakai pelindung umpamanya kondom). Malah mereka juga perlu memaklumkan perkara itu kepada pasangan.

6. Risiko jangkitan HIV melalui seks boleh dikurangkan
Ia boleh dicapai dengan tidak melakukan hubungan seks; jika mereka yang tidak dijangkiti hanya mengadakan hubungan seks dengan pasangan sama saja atau mengamalkan seks selamat. Seks selamat bermakna seks yang tiada penetrasi (kemasukan zakar ke dalam vagina) atau menggunakan kondom. Bagaimanapun, kaedah ini masih ada risiko kerana pasangan mungkin luka, kondom bocor atau tertanggal jika tidak dipakai dengan baik. Paling selamat ialah langsung tidak mengadakan hubungan seks.

7. Individu yang menyuntik dadah juga berisiko tinggi mendapat jangkitan HIV
Virus HIV juga boleh dipindahkan melalui jarum suntikan dan ini adalah cara yang paling biasa di kalangan penagih dadah. Selain itu virus HIV juga boleh berpindah jika menggunakan pisau cukur, pisau dan lain-lain alat yang tercemar
(digunakan terlebih dulu oleh individu yang ada HIV).

8. Pegawai kesihatan atau pusat HIV/Aids yang boleh dihubungi untuk ujian dan kaunseling
Sesiapa yang mengesyaki dijangkiti HIV perlu menghubungi pegawai kesihatan atau pusat HIV/AIDS seperti Majlis AIDS Malaysia di talian 03-4045 1033 untuk ujian, nasihat dan kaunseling. Anda tidak perlu bimbang kerana semua maklumat adalah rahsia.

9. Virus HIV tidak berjangkit melalui sentuhan harian
Ini termasuklah bersalaman; berpelukan; menggunakan kolam renang atau tandas yang sama; berkongsi cadar dan sarung bantal, telefon, perabot, peralatan makan dan makanan. Malah, virus ini tidak tersebar menerusi batuk, bersin atau gigitan serangga termasuk nyamuk.

10. Setiap orang berhak menerima belas kasihan dan sokongan
Tidak kira siapa pun yang mendapat jangkitan HIV atau menghidap AIDS, mereka berhak mendapat sokongan dan belas kasihan. Mendiskriminasi atau menyisihkan penghidap AIDS atau individu yang dijangkiti HIV sebenarnya melanggar hak asasi manusia.

11. Bolehkah kita mengetahui sama ada seseorang itu dijangkiti HIV?
Tidak. Tiada cara untuk kita mengetahui sama ada seseorang itu dijangkiti HIV dengan melihat pada fizikalnya saja. Jangkitan HIV hanya boleh dikesan melalui ujian darah. Malah individu yang dijangkiti itu juga mungkin tidak menyedari virus itu ada dalam badan mereka kerana berasa sihat.

12. Jika dijangkiti HIV
Anda perlu memberitahu perkara itu kepada orang yang pernah menjadi pasangan seks anda atau individu yang berkongsi jarum suntikan dengan anda; supaya mereka boleh memikirkan untuk menjalani ujian pemeriksaan HIV. Bagaimanapun, ia bukanlah perkara yang mudah, mintalah nasihat daripada doktor, jururawat atau kakitangan Majlis AIDS Malaysia.

13. Pesakit perlu tahu mereka berhak mendapat rawatan
Memang tidak dapat dinafikan ada petugas perubatan yang kurang senang merawat pesakit kerana mereka kurang pengetahuan. Pesakit yang melalui sebarang bentuk diskriminasi atau dinafikan hak mendapat rawatan kerana menghidap HIV, perlu mencatat butir lengkap mengenai perkara itu, terutama masa, tarikh, tempat dan jika memperoleh nama individu yang terbabit sebagai dokumentasi untuk diambil tindakan undang-undang.

Tindakan undang-undang tidak dapat dilakukan jika tiada dokumentasi atau hanya berdasarkan rungutan. Ini penting untuk menghentikan diskriminasi terhadap pesakit HIV/AIDS kerana setiap orang ada hak sama seperti orang lain.

14. Jika anda pembawa HIV dan hamil
Jangan cuai mengambil ubat sepanjang kehamilan. Ubat itu boleh mengelakkan anak anda mendapat jangkitan HIV. Mereka juga perlu menyedari bahawa tidak boleh melahirkan anak secara normal, sebaliknya melalui pembedahan. Ini kerana ketika proses bersalin secara normal itulah virus akan ‘diwariskan’ kepada anak.

Rasanya, ramai antara kita sudah tahu fakta tersenarai tadi tetapi tahu saja tidak mencukupi kerana perkara lebih penting ialah kesediaan kita untuk menerima kehadiran pesakit dalam kehidupan kita. Jika kita benar-benar tahu dan faham mengenai HIV dan AIDS, kita tidak seharusnya resah apabila mengetahui orang yang duduk di sebelah kita adalah individu HIV, bukan?

QSR: Antara maruah dan tawaran munasabah

QSR: Antara maruah dan tawaran munasabah

Oleh AINUL ASNIERA AHSAN
ainul.ahsan@uusan.com.my

SUDAH pasti Ahli Lembaga QSR Brands Bhd. (QSR) dan Kulim Bhd. (Kulim) kini sedang berusaha gigih untuk mempertahankan penjualan kedua-dua syarikat milik Johor Corporation (JCorp) daripada terlepas ke tangan Carlyle Asia Investment Advisors Ltd. (Carlyle).

Bukan mudah bagi Kulim mahupun QSR untuk menghampakan Carlyle seperti mana ia mengenepikan tawaran Tan Sri Halim Saad melalui Idaman Saga Sdn. Bhd. (Idaman Saga) kerana harga yang ditawarkan oleh firma antarabangsa itu dilihat munasabah.

JCorp memerlukan seminggu untuk menolak tawaran Idaman Saga tetapi, secara sinikalnya, Carlyle pula meminta Kulim tidak mengadakan sebarang rundingan dengan mana-mana pihak dalam tempoh 30 hari.

Sesuai dengan reputasinya sebagai firma pelaburan global, Carlyle menawarkan harga yang disifatkan lebih munasabah iaitu RM6.70 sen sesaham bagi memiliki QSR dan membeli kepentingan Kulim dalam QSR berbanding RM5.60 sesaham yang ditawarkan oleh Tan Sri Halim Saad dan Datuk Che Mukhtar Che Ali menerusi Idaman Saga Sdn. Bhd.

Kebanyakan pemerhati pasaran menyifatkan bidaan yang dibuat oleh Carlyle itu sebagai satu permainan korporat kerana ia menjurus kepada sebuah syarikat yang memiliki aliran tunai kukuh.

Kedudukan aset, kualiti pengurusan dan strategi adalah faktor kedua. Dalam trend pengambilan alih sekarang, syarikat seperti QSR dianggap raja dalam perniagaan.

Ditambah pula dengan prospek kukuh dan stabil QSR dalam pembinaan rangkaian secara agresif di Malaysia, Singapura, Brunei, Kemboja dan India mengukuhkan lagi alasan untuk mendapatkan syarikat itu.

Atas alasan tersebut, tidak sukar untuk meramalkan keputusan yang bakal diambil oleh JCorp, yang sebenarnya mempunyai kuasa mutlak untuk membuat keputusan sama ada untuk menjual atau terus mempertahankan QSR.

Menurut RHB Reseach Institute, Kulim atau QSR tidak mempunyai sebarang kuasa kerana JCorp adalah pemilik kepada kedua-duanya.

JCorp menguasai 53.2 peratus kepentingan dalam Kulim dan Kulim pula menguasai 55.2 peratus dalam QSR. QSR yang menguasai KFC Holdings Bhd. turut memegang jenama Pizza Hut, Ayamas, RasaMas dan pelbagai perniagaan sokongan.

Memandangkan JCorp yang kini memberi fokus untuk melunaskan hutangnya sebanyak RM3.2 bilion menjelang 2012, tawaran pembelian anak syarikatnya itu bagaikan pepatah 'orang mengantuk disorongkan bantal'.

Sebagai 'bapa', kedudukan JCorp dibayangi dengan kecemerlangan anak-anak syarikatnya seperti Kulim, QSR, KFC Holdings Bhd. dan KPJ Healthcare Bhd. di peringkat domestik dan global.

Bagaimanapun, dalam membuat penilaian itu, JCorp sebagai 'bapa' perlu melihat prospek jangka panjang QSR dan jangan sekadar mampu menjadi jaguh kampung sahaja dan sebagai 'bapa' juga JCorp perlu memikirkan apa yang terbaik untuk masa depan 'anaknya'.

QSR bukan satu perniagaan yang calang-calang kekuatannya kerana ia telah membuktikan mampu mencapai kecemerlangan pengurusan dan operasi sehingga mendapat kepercayaan daripada syarikatnya francaisnya Yum!Brand untuk meluaskan perniagaan ke Singapura, Brunei, Kemboja dan India.

Dalam membuat keputusan itu, JCorp sepatutnya melihat keupayaan dan kebolehan QSR untuk terus kukuh.

Pengurus Kanan Kumpulan TA Investment Bhd., Alsetdek Al Haj Ali berkata, sekiranya QSR dimiliki oleh syarikat Cina, sudah tentu tawaran yang dibuat oleh Carlyle tidak akan dipandang sebelah mata pun.

''Saya tidak menafikan tawaran ini memang menarik tetapi dari segi nilainya, ia (QSR) berpotensi untuk meningkat lebih tinggi,'' ujarnya.

Lebih penting, JCorp perlu meletakkan agenda maruah korporat Melayu di peringkat teratas dalam membuat keputusan tersebut.

QSR yang diterajui dan dipimpin bersama nama-nama hebat seperti Tan Sri Ali Hashim, Ahamad Mohamad, Jamaludin Md. Ali telah membuktikan kejayaan mereka memimpin, mengurus dan menjalankan operasi sebuah syarikat francais global sehingga menjadi satu jenama hebat. Disebabkan kehebatan mereka itulah, QSR kini menjadi rebutan di kalangan pelabur yang mahu memilikinya.

Memberikan Nama Yang Baik

Memberikan Nama Yang Baik
Hadith :

Daripada Ibnu Abbas r.a katanya, sabda Rasulullah s.a.w:”Tanggungjawab bapa kepada anaknya ialah memberikan nama yang baik dan memperelokkan adabnya.”

Riwayat al-Baihaqi

Huraian:

1. Nama umpama doa ibu bapa kepada anak-anak kerana ia boleh memberikan kesan psikologi kepada orang yang dipanggil.

2. Rasulullah SAW amat mengambil berat tentang penggunaan nama sehinggakan apabila baginda berjumpa dengan para sahabat yang mempunyai nama yang kurang baik, baginda akan segera menukarkannya dengan nama yang baik.

3. Seseorang yang mempunyai nama yang baik dan faham tentang makna nama nya sewajarnya merasa malu untuk melakukan perbuatan yang buruk yang tidak sesuai dengan namanya. Contohnya orang yang bernama Muhammad sewajarnya merasa malu untuk melakukan perbuatan yang terkutuk memandangkan maksud namanya ialah insan yang terpuji. Begitulah sepatutnya.

4. Oleh itu disarankan agar para ibu bapa berhati-hati memilih nama untuk anak-anak agar terserlah peribadi yang mulia di sebalik maksud nama yang tersurat.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Friday, November 26, 2010

Thursday, November 25, 2010

Tuesday, November 23, 2010

3 hari sahaja lagi

seletah dicampur, tolak, bahagi, darab... makanya hanya tinggal 3 hari sahaja lagi.
berat, sayu je hati...

Sunday, November 21, 2010

Saturday, November 20, 2010

Friday, November 19, 2010

Wednesday, November 17, 2010

Tuesday, November 16, 2010

Monday, November 15, 2010

Sunday, November 14, 2010

16 hari lagi...

hanya tinggal 16 hari je lagi utk aku pergi...
pergi mana? aku sendiri pun tak tau nk p mana.
hurmmmm

penatnye sepanjang minggu nie, sabtu & ahad pun kena p keje jugak. letih memang letih & teramat ler letih.

Wednesday, November 10, 2010

:: Proton Inspira ::


SHAH ALAM: Kumpulan Proton melancarkan model terbaru, Proton Inspira dengan harga paling rendah dalam pasaran bagi kenderaan kelas itu iaitu RM91,999 bagi model 2.0L CVT MIVEC.

Harga baru baru itu diumumkan oleh Pengarah Kumpulan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir pada masjlis pelancaran model itu, Rabu di sini.

Harga bagi model 1.8L Manual Standard ialah RM79,888 manakala 1.8L CVT Eksekutif pula RM84,000.

Tuesday, November 9, 2010

Sepetang @ Pantai PD

gambar² nie aku amik pada 30.10.2010 yang lalu di pantai Port Dickson...
best sangat sensorang jenjalan then snap pic tgk sunset... memang best, tgk org mandi mana... nk mandi aku tak bawak baju salin plak. so, snap pic je lah.




Sunday, November 7, 2010

:: Jangan ponteng ::

"Alkisah... .. Seorang lelaki islam ponteng sembahyang Jumaat. Sebaliknya dia masuk hutan untuk memburu ayam hutan. Sedang dia terhendap2 di dalam semak, tiba2 dia berlanggar dengan seekor HARIMAU yang sedang lena tidur.

Dia begitu terkejut sehingga senapangnya tercampak lalu tergelungsur ke

dalam jurang. Dia pula tergolek ke arah lain, jatuh ke atas batu dan
KRAKKKK! Kedua2 kakinya patah. Jangan risau .. ini bukanlah berita buruk ok.
Ada lagi .. Berita buruknya adalah HARIMAU tadi terus menghambatnya, sedangkan dia dah tak boleh
bergerak lagi.

"Ya Allah," doa lelaki tersebut,"Ampunilah dosaku kerana ponteng sembahyang jumaat berjemaah pada hari Jumaat yang mulia ini ..

Ampunilah aku ya Allah ...makbulkan hajat ku ini .. jadikanlah HARIMAU yang memburuku HARIMAU yang beriman .. tolong ya Allah! Aminnn.."

Tiba2 guruh berdentum! HARIMAU tadi tiba2 terhenti betul2 di hadapan lelaki
tadi.

Harimau itu bertukar menjadi seekor harimau yang beriman dan bersopan santun.

Sambil menadah kedua2 kaki depannya ke langit .. HARIMAU tersebut pun berdoa, "Allahumma barik lana, fima razaktana, wa qina azzabbannar. Amin!

Mahathir tempelak pembangkang

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA& NORILA DAUD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 6 Nov. - Tun Dr. Mahathir Mohamad menempelak sikap pembangkang yang tidak mahu menerima 'penghukuman' rakyat di atas kekalahan mereka di Galas dan Batu Sapi, apabila menuduh Barisan Nasional (BN) menggunakan agensi kerajaan untuk meraih kemenangan.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, dakwaan Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) kononnya BN memperalat agensi kerajaan hanyalah bertujuan menidakkan kesedaran rakyat terhadap penyelewengan mereka, terutamanya selepas diberi kuasa memerintah pada 2008.

"Di negara lain, apabila agensi kerajaan digunakan, parti pemerintah akan menang sehingga 99 peratus tetapi di Malaysia, parti lawan boleh menang pada setiap kali pilihan raya, jika disokong oleh rakyat pembangkang tetap akan menang tetapi kita dapati mereka sudah menyeleweng.

"Pas terutamanya, dulu sesiapa yang berbaik dengan bukan Islam dikafirkan, sekarang mereka pula lebih baik dengan bukan Islam sehingga sanggup menolak tawaran orang Islam untuk bersatu," katanya selepas majlis Sambutan Ulang Tahun Ke-50, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas cubaan pembangkang mengalih isu kekalahan mereka pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas dengan melemparkan tuduhan kononnya BN menggunakan agensi kerajaan.

Di Galas, BN berjaya merampas kerusi itu daripada Pas apabila calonnya, Abdul Aziz Yusoff menang dengan majoriti 1,190 undi dan pada masa yang sama, turut mengekalkan kerusi Batu Sapi dengan majoriti lebih besar iaitu sebanyak 6,359 undi.

Mengulas mengenai kemenangan itu, Dr. Mahathir berkata, orang Melayu kini berasa semakin lega dengan pendekatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, terutamanya selepas beliau menyampaikan ucapan pada Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini.

"Saya fikir ucapan Najib mempengaruhi orang Melayu, saya fikir rakyat sekarang berasa lega dan pada masa sama, rakyat bukan Melayu juga selesa kerana tidak ada kecelaruan dalam pemikiran berhubung dasar negara," jelasnya.

Bagaimanapun beliau menegaskan, kemenangan itu bukan tiket untuk BN dan UMNO 'tidur', sebaliknya, parti tersebut perlu bekerja lebih keras jika mahu mencatat keputusan yang lebih baik pada pilihan umum akan datang.

Ditanya sama ada beliau semakin yakin dengan kepimpinan sekarang ekoran kemenangan bergaya itu, Dr. Mahathir berkata, Najib seorang Perdana Menteri yang baik kerana dapat memulihkan semula pemerintahan negara.

Terdahulu, dalam ucapannya, Dr. Mahathir selaku Yang Dipertua Perkim menggesa parti politik dan pihak tertentu supaya berhenti memperalat agama demi mengejar matlamat politik sempit sehingga akhirnya, umat Islam di negara ini berpecah dan bermusuhan sesama sendiri.

Katanya, sebagai masyarakat Melayu yang menganut agama sama, kelainan dalam politik sepatutnya terhad kepada cara-cara mentadbir serta menyusun dasar negara dan bukannya membabitkan tafsiran agama mengikut kepentingan politik.

Friday, October 15, 2010

Berubah atau kita ketinggalan: Najib

2010/10/15
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata rakyat perlu keluar daripada belenggu pemikiran dan cara bekerja yang biasa bagi menjayakan program mentransformasikan Malaysia ke arah menjadi negara berpendapatan tinggi.

"Perubahan bukan lagi satu opsyen. Ia satu imperatif. Berubah atau kita akan ketinggalan," kata Perdana Menteri di Dewan Rakyat hari ini semasa membentangkan Bajet 2011 bertemakan "Transformasi Ke Arah Negara Maju Berpendapatan Tinggi".

Katanya, demi mencapai status negara maju yang diaspirasikan, rakyat Malaysia tidak boleh lagi terpenjara dengan kelaziman.

Najib berkata, kerajaan mahu membina sebuah Malaysia di mana setiap orang mampu mencipta kebahagiaan.

"Kita mahu membina sebuah Malaysia di mana yang mengehadkan kejayaan hanyalah sejauh mana kesanggupan seseorang itu berusaha dan bekerja keras," katanya dalam ucapannya selama satu jam 40 minit itu.

Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata kerajaan Barisan Nasional tidak akan mengambil jalan mudah dengan menggadaikan kepentingan negara jangka panjang demi untuk populariti jangka pendek.

Katanya, kerajaan tidak mahu mewariskan negara yang bermasalah kepada generasi akan datang.
"Lantaran itu, rakyat perlu insaf bahawa masa depan mereka dan anak-anak adalah terlalu bernilai dan mahal harganya untuk diserahkan kepada pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Beliau berkata, walau apapun cabaran yang mendatang, kerajaan tidak akan sekali-kali berundur dari misi mulia itu, atas keyakinan bahawa "kebenaran berpihak kepada kita dengan rekod prestasi yang cemerlang".

"Kita bukannya saudagar mimpi yang memperdagang dongengan. Kita adalah parti pembina harapan yang berpijak di bumi nyata.

"Apa yang kita capai bukanlah secara tidak sengaja, ibarat bulan jatuh ke riba, tetapi ia hasil dari perencanaan yang jelas, ketegasan pelaksanaan, perancangan yang rapi serta pengorban yang tinggi," katanya.

Sambil menegaskan Bajet 2011 mengambil kira keperluan semua rakyat, Najib berkata pembentangannya dimungkinkan oleh pengurusan kewangan negara yang cekap dan berhemat selama ini.

"Wawasan saya dan rakan-rakan dalam Kabinet adalah untuk meneruskan tradisi murni membawa kemakmuran ke seluruh pelusuk dan ceruk negara.

"Wawasan ini bukanlah sesuatu yang mustahil. Ia bukanlah pula satu impian yang kosong. Fakta dan sejarah telah membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional berupaya melakukannya selama puluhan tahun," katanya.

Najib memberi contoh bagaimana Malaysia ditransfomasi dari sebuah negara
pertanian berpendatan rendah menjadi negara perindustrian moden berpendapatan sederhana tinggi.

Katanya, Bajet 2011 mengangkat Konsep 1Malaysia sebagai falsafah induk memandu hala tuju negara manakala Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) dan Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) menjadi peta panduan.

Enam NKRA dan Model Baru Ekonomi dengan terasnya pula membentuk kerangka kerja kepada arah tuju itu.

Dalam merangka Bajet itu, Najib berkata kerajaan merundingi dan mengambil kira pandangan pelbagai pihak daripada sektor awam, sektor swasta, kumpulan sasar, sumbangan media massa, cadangan blog 1Malaysia serta sesi makmal.

"Inilah kekuatan 1Malaysia, inilah berkat gabungan percambahan idea dan gandingan usaha gigih yang telah dicurahkan.

"Bersama-sama kita pasti mampu keluar dari perangkap ekonomi berpendapatan sederhana serta melonjak ke tahap pembangunan yang jauh lebih tinggi," katanya. - BERNAMA

Wednesday, September 29, 2010

Tanda kekuasan Allah Ta'ala

Assalamualaikum,
Semalam 18 September 2010 surau Darulsalam (Pok Bakar) depan stesen minyak ESSO Paka telah mengadakan jamuan Hari Raya Aidil Fitri.
Seekor lembu telah disembelih dan dagingnya telah dimasak singgang untuk jamuan.
Kebetulan petang itu selepas solat zohor Ustaz Saiful datang makan. Semasa tengah makan tu berita gempar dari anak Pok Bakar yang sedang menambah lauk di kemah perempuan telah terjumpa kalimah Wallahu. (Allah) disekeping daging yang dihidangkan, tidak sampai beberapa minit terjumpa satu ketul daging lagi serupa kalimah Allah lagi. Ramai yang sempat merakamkan gambar ketulan daging tersebut.

Pada sebelah pagi semasa siang daging lembu itu tersebut daging tak habis untuk dilapah, sehingga dah dimasak 2 kawah daging masih lagi tak habis disiang.
Pok Bakar pun merasa hairan kenapa daging ni menjadi banyak. Harga seekor lembu hanya RM 2,400 jer.
Jamuan sampai lepas solat asar masih ada lagi.

Itu lah dia kekuasan Allah SWT.
Wallahualam.







Tuesday, September 28, 2010

Penerjun wanita Australia maut dalam latihan di Menara Alor Setar

2010/09/28
ALOR SETAR: Seorang penerjun wanita warga Australia maut selepas jatuh terhempas apabila payung terjun yang digunakan ketika menjalani latihan `base jump' di Menara Alor Setar di sini gagal berfungsi, petang tadi.

Ketika kejadian pada kira-kira jam 4.20 petang itu, mangsa yang berusia 42 tahun sedang menjalani latihan bersama beberapa lagi penerjun `base jump' sebagai persiapan untuk menyertai pertandingan Terjun Antarabangsa Malaysia Menara KL tidak lama lagi.

Mangsa, Tantiekey Lie Marion mati di tempat kejadian kerana cedera parah di kepala dan badan akibat terhempas di atas simen dari ketinggian kira-kira 165 meter.

Mayatnya dihantar ke Jabatan Forensik Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini, untuk dibedah siasat.

Wednesday, September 22, 2010

AC Mizal Sahkan Terima Gelaran Datuk

*** SEKALUNG TAHNIAH UNTUK DATUK AC MIZAL ***
KUALA LUMPUR: Pelakon dan pengacara AC Mizal mengesahkan menerima darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk daripada Sultan Pahang.

Bekas pengacara Akademi Fantasia itu mengakui telah menerima surat penganugerahan tersebut pada awal Ramadan lalu dan bakal menerima secara rasmi gelaran berkenaan mengikut adat istiadat istana pada akhir tahun ini.

"Saya sudah menerima surat dari pihak istana berhubung perkara ini namun belum lagi menghadiri majlis penganugerahan secara rasmi di istana.

"InsyaAllah ia mungkin diadakan pada hujung tahun ini, tapi pihak istana sudah memberi keizinan untuk saya terus mengunakan gelaran tersebut," ujarnya ketika ditemui pada Majlis Ulang Tahun ke10 Perkahwinan Vanida Imran dan Rashidi Ishak, Isnin.

Bagaimanapun, menurut AC dia masih belum mengunakan gelaran tersebut dan masih dalam proses mempersiapkan diri.

"Gelaran itu satu anugerah kepada saya. Ia bagus untuk bisnes yang sedang saya jalankan sekarang, namun begitu buat masa ini saya belum berani untuk mengunakannya kerana belum menghadari majlis penganugerahan.

"Saya masih dalam proses untuk berubah daripada seorang artis kepada ahli perniagaan selain mahu menerima gelaran tersebut," ujarnya.

Dalam pada itu, Pengerusi AC Konsortium Sdn Bhd ini juga memberitahu gelaran Datuk yang diterimanya merupakan rezeki selepas dia menceburkan diri dalam bidang perniagaan.

"Saya dapat gelaran ini disebabkan kejayaan saya sebagai artis yang berjaya dalam perniagaan. Walaupun belum setahun lagi perniagaan saya ini tapi Alhamdulilah rezeki perniagaan saya semakin baik.

"Secara tidak langsung saya boleh memberi contoh yang baik kepada artis-artis muda yang lain. Saya tidak mahu artis hanya dikaitkan dengan cerita-cerita negatif sahaja," katanya.

Selain itu, AC memberitahu dia tidak pernah meningalkan dunia seni sejak bergelar usahawan. Namun dia mengakui lebih memilih tawaran yang bersesuaian dengannya.

"Saya masih dalam industri seni. Saya ada kontrak dengan Astro selama dua tahun lagi. Insya-Allah lepas raya ini ada program yang akan saya kendalikan.

"Untuk tawaran berlakon memang sekarang saya kurangkan sedikit sebab saya ada tanggungjawab terhadap perniagaan yang saya usahakan ini. Namun begitu saya masih menerima tawaran yang bersesuaian dengan umur dan masa saya," kata AC.

Sunday, September 19, 2010

selagi ada rindu....

eh eh, aku rindu kat sapa nie? :p

Selagi Ada Bulan Mentari
Selagi Ada Berkasihani
Selagi Ada Bulan Dan Bintang
Selagi Ada Berkasih Sayang

Selagi Ada Ombak Dan Laut
Selagi Hatiku Terpaut
Selagi Ada Turunnya Hujan
Selagi Ada Rahmat Tuhan

Selagi Ada Langit Dan Bumi
Selagi Cintaku Bersemi

co
Selagi Ada Waktu
Selagi Ada Rindu
Biar Beribu Batu
Ingin Aku Bertemu

Oh Kasih (Oh Kasih)
Damailah (Damailah)
Engkau Disana

Ku Berdoa (Ku Berdoa)
Pada Tuhan (Pada Tuhan)
Agar Kau Bahagia

Saturday, September 18, 2010

???

kenapa?
kenapa rasa mcm tak cedap ati je nie?
k e n a p a ?
w h y ?
...

Alfatihah : Allahyarham M Rajoli

Sabtu September 18, 2010
M.Rajoli Selamat Dikebumikan


KUALA LUMPUR: Pelakon dan pelawak veteran, M.Rajoli atau nama sebenarnya Mohd Rajoli Mohamed Zin, 65, telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Datuk Keramat, pada pukul 10.30 pagi ini.

Allahyarham telah meninggal dunia di Hospital Ampang, Jumaat, pada pukul 10.45 malam, akibat sesak nafas setelah menderita penyakit barah otak sejak tiga tahun lalu sehingga lumpuh satu badan sehingga terpaksa menggunakan sistem bantuan pernafasan.

Allahyarham meninggalkan dua isteri iaitu, Hashimah Md Din dan Wan Chik Daud serta empat anak; Siti Dzaleha, Nur Muhammad, Siti Nazirah dan Muhd Arif bersama tujuh cucu.

Antara artis-artis yang hadir termasuk Ziela Jalil, Ezani, Sabri Yunus, Arash Mohamad, Sani Sudin (Kopratasa), Datuk Ismail Hudson, Rosham Nor dan Harun Salim Bachik.

Bagaimanapun, Wan Chik tidak hadir pada majlis pengebumian pelakon tersebut.

Mengenang kembali jasa-kasanya dalam industri hiburan, M.Rajoli terkenal dengan kebolehannya melakonkan watak komedi. Kehebatan bakatnya bukan setakat itu sahaja malah mampu membawa peranan lain secara berkesan turut membuatkan dia berjaya menggondol anugerah Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik pada Festival Filem Malaysia ke-15, pada tahun 2001.

Pelakon kelahiran Pasir mas, Kelantan itu telah mula berlakon pada tahun 1964 menerusi filem Ibu Ayam, arahan Allahyarham Salleh Ghani, sebagai penggesek biola.

Allahyarhan juga terkenal dengan imej ranggi bersama motosikal berkuasa tinggi kesayangannya.

************************************************************

PETALING JAYA: Pelakon veteran M. Rajoli, 65, yang dilaporkan berada dalam keadaan kritikal meninggal dunia di Hospital Ampang, Selangor, Jumaat selepas dimasukkan ke hospital itu petang Khamis lalu.

Menurut adik ipar Allahyarham, Mohlis Md. Din,47, Allahyarham menghembuskan nafas terakhir kira-kira pukul 10.45 malam di sisi isterinya Hassimah Mat Din dan anak bongsunya, Mohd. Arif.

Allahyarham dijadual dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Datuk Keramat, Kuala Lumpur sebelum solat Zuhur hari ini.

M. Rajoli disahkan menghidap kanser di kelenjar otak atau lymphoma sejak tiga tahun lalu dan dijaga sepenuhnya oleh isteri pertamanya, Hassimah Mat Din.

SUMBER : http://mstar.com.my

Alfatihah, ikhlas dari IszPutera

Thursday, September 16, 2010

Syawal 2010

Assalammualaikum w.b.t,
di kesempatan ini dengan rendah hati aku nk wish Selamat Hari Raya Aidilfitri
Mohon ampun & maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki
Semoga kedatangan Syawal akan lebih membuatkan ikatan ukhuwah menjadi erat.
-Ikhlas dari hati-
@ IszPutera a.k.a IszMacho a.k.a BotakYangEncem @

http://facebook.com/IszPutera

http://facebook.com/IszMacho

http://facebook.com/BotakYangEncem

http://myspace.com/IszMacho

http://myspace.com/YangEncemLagiMacho

http://tagged.com/IszMacho

http://twitter.com/IszMacho

http://face-pic.com/IszMacho

http://face-link.com/IszMacho

red vs green